1996 Kiel – Hindås

96-06-29 Lördag. Mulet. Hindås – Göteborg
På förmiddagen packade jag det sista. Jag testade för första gången att använda engångs kontaktlinser för att slippa hantera linserna varje kväll och morgon i mer eller mindre besvärliga miljöer. Dom var lite knepiga att få i eftersom dom är tunna som plastfolie. Åkte strax efter 14. Vägen till Göteborg är lättcyklad och jag har åkt den flera gånger. Det gick smidigt och jag kom till färjan 1 1/2 timme förtidigt. Särskilt rolig att cykla är sträckan inne i Göteborg. Genom Delsjöområdet, utefter Mölndalsån och i Allén. Min hytt var på nedersta däcket långt förut. Jag duschade direkt och klädde mig ‘civilt’. Tog en kopp kaffe när båten gled ut ur Göteborg. Åt smörgåsbord på kvällen. Fick dela bord med två trevliga holländare som hade varit på 3 veckors semester i Sverige. Dom var cykelintresserade och hade lagt märke till min cykel när dom körde ombord. Jag har i år utrustat den med en flagga, liknande den som småbarn har för att synas bättre. Jag har dock bytt ut den röda vimpeln mot en liten svensk flagga.
Data: Distans - 38,78 km, Snittfart - 20,2 km/h. Tid på cykeln 1 tim och 54 minuter.
96-06-30 Söndag. Mulet, lite regn. Kiel – Steinberghaff.
Jag sov förvånansvärt bra på båten. Åt en stadig frukost och packade mina saker. Strax efter 9 på

Hamn

Hamn

morgonen var vi framme i Kiel. Jag började med att cykla utefter hamnen och sökte mig sedan fram på småvägar. Det fanns cykelbanor nästan överallt. Färden gick via Eckernförde och Kappeln. Jag åt middag någon stans däremellan. Det var ganska blåsigt och rätt så mycket motvind och en del duggregn. Turen gick bra men blev som vanligt längre än jag hade tänkt mig. Till slut kom jag fram till en camping vid havet mellan Gelting och Flensburg. Inget vidare ställe men jag fick plats för tältet och en dusch. På kvällen var jag på en liten restaurang nära campingen och såg EM-finalen i fotboll mellan Tyskland och Tjeckien. Tyskland vann med 2-1. Sista målet 5 minuter in i förlängningen.
Data: Distans - 97,24 km, Snittfart - 17,7 km/h. Tid på cykeln 5 tim och 27 minuter.

96-07-01 Måndag. Regn, uppklarnande. Steinberghaff – Sönderborg.
Det regnade på morgonen. Mellan skurarna lyckades jag packa mina saker. När jag hade betalt och skulle åka upptäckte jag att bakdäcket var nästan lufttomt. Jag fick hjälp att fylla det och cyklade iväg mot Flensburg. Motvind som väntat. Långsamt försvann luften ur bakdäcket igen. Min pump fungerade dåligt. Jag lyckades dock pumpa mig fram till Flensburg och där hittade jag en cykelaffär med verkstad som kunde hjälpa mig. Jag hade förvisso kunnat laga själv. Hade både lagningsgrejor och en reservslang med mig men eftersom pumpen fungerade så dåligt och vädret var otrevligt fick detta bli lösningen. Jag fick ett nytt däck och ny slang bak. Dessutom spände dom ekrarna och riktade hjulet. Köpte också en ny pump. Vilken välutrustad cykelaffär det var. Där fanns massor med cyklar, cykelväskor, kärror och tre olika liggcyklar! Nu gick det lättare. Nytt däck och vinden vred till medvind efterhand som jag rundade fjorden. Köpte en varmkorv med cola till lunch vid gränsen till Danmark och cyklade sedan in i detta land. Träffade en man som var på cykelsemester med sin dotter. Jag cyklade via Gråsten till Sönderborg på ön Als, där jag övernattade på en mycket finare camping.
Data: Distans - 76,31 km, Snittfart - 18,0 km/h. Tid på cykeln 4 tim och 12 minuter.
96-07-02 Tisdag. Uppklarnande. Sönderborg – Lohals(Langeland).
Det kom regnskurar på morgonen så tältet var blött när jag packade. Första etappen var 13 km till

Ærøskøping

Ærøskøping

Momark. Jag fick vänta 40 minuter på färjan till Søby på Ærø. Drack kaffe med wienerbröd på färjan. På Ærø följde jag en lokal cykelled till Ærøskøping. Det blev lite längre och mycket backigt men vackert var det i vart fall. Ærøskøping verkar bestå av enbart gamla vackra danska hus. Mycket trevligt. Jag åt middag på en enkel servering vid hamnen. Det var fantastiskt mycket cykelturister på Ærø. Både dagsturare och långtradare. Jag stressade lite till Marstal för att hinna med en färja 16.00 till Rudkøping på Langeland. Jag hade ca. 20 minuter till godo. På Langeland körde jag de 30 km upp till Lohals i hög fart. Jag hade vinden i ryggen och vägen var fin även om den saknade cykelbanor. Kom fram vid 7-tiden till en stor och fin camping.
Data: Distans - 77,26 km, Snittfart - 20,1 km/h. Tid på cykeln 3 tim och 49 minuter.

96-07-03 Onsdag Mulnande. Lohals – Borrevejle
Jag hade klockan på väckning vid 7 eftersom jag ville hinna med en färja till Sjælland. Frukost och

Trelleborg

Trelleborg

packning gick fort så jag hade gott om tid när jag kom till färjan. Överfarten till Korsör tog 1 tim 15 minuter. Jag hade tydligen tur såtillvida att färjeförbindelsen hade varit nedlagd några år men nu öppnats igen. Från färjan syntes den nya bron över Stora Bält tydligt. Den var inte färdig än. Brobanan över högdelen saknades men pyloner och en del kablar var klara. Det blev en fantastisk cykeldag med medvind hela tiden. Jag stannade till i museet vid Trelleborg som jag också besökte för 2 år sedan. Det är en rund vikingaborg. Man hade byggt en ny huvudbyggnad med museum och kafé. Det är lätt att hitta eftersom cykelleden passerar tätt intill. Sedan blåste jag över Sjælland. Det var rätt så mycket trafik på smala vägar utan cykelbanor, men blev aldrig riktigt jobbigt. Jag cyklade en stor del av dagen i cykelbyxor och T-shirt men fick ta på flanellskjortan mot kvällen när det mulnade. Campingplatsen var stor och trist nära flera stora vägar. Rent och välskött dock.
Data: Distans - 77,42 km, Snittfart - 20,7 km/h. Tid på cykeln 3 tim och 42 minuter.

96-07-04 Torsdag. Regn. Borrevejle – Ängelholm
Det började regna på natten och fortsatte sedan mest hela dagen. Lite uppehåll mitt på dagen. Jag packade och cyklade iväg trots regnet, det brukar aldrig vara riktigt så illa som det verkar. Åkte ganska stora vägar via Fredrikssund, Hilleröd, Fredensborg och sedan småvägar till Humlebäck och Strandvejen till Helsingör. Vädret lämpade sig inte för sightseeing så jag trampade på. Behövde inte vänta länge på färjan. Pratade lite med en dansk man som skulle till Sverige på cykelsemester. Han hade sin lille son i en kärra efter cykeln. Överfarten gick så fort att jag knappt han få en kopp kaffe och gå på toa. Trots att jag hade kört 8 mil redan kände jag mig pigg och körde vidare mot Ängelholm. Det blev besvärligt med felkörningar och långa omvägar. Dåligt skyltat och motorvägar över allt. Till slut hittade jag gamla vägen och sedan gick det bra fram till Ängelholm. Där blev det fel igen och jag fick leta länge efter campingen. Det hällregnade när jag kom fram. När jag skulle checka in blev jag tilltalad på engelska och när jag förklarade att det gick bra med svenska fick jag till svar att ‘det är aldrig några svenskar som cyklar’. Fick upp tältet, duschade och handlade.
Data: Distans - 119,38 km, Snittfart - 20,0 km/h. Tid på cykeln 5 tim och 56 minuter.
96-07-05 Fredag. Halvklart. Ängelholm – Ugglarp
Regnet upphörde på kvällen och på morgonen var tältet ganska torrt. Jag tog det rätt så lugnt och packade långsamt. Trampade sedan iväg. Dagens stora utmaning var förstås Hallandsåsen, men det gick riktigt bra. En anledning att jag hade kämpat för att ta mig till Ängelholm föregående kväll var att jag skulle kunna attackera åsen direkt på morgonen. Stigningen gick i en serie kullar som stadigt förde mig uppåt. Sist kom en lång backe. Jag fick stanna flera gånger men cyklade hela vägen. Nerfarten på andra sidan var betydligt brantare och bromsarna fick bekänna färg. I Båstad stannade jag för kaffe och glass. Tennisveckan börjar snart och ‘det fina folket’ var där. Sedan följde jag Ginstleden mot norr. Här flyter sommarstugeområdena ihop till en enda lång semesterby. Halmstad utgjorde en lång tråkig infart följt av en lika lång tråkig utfart. I Tylösand drack jag kaffe igen. Det var som vanligt längre än jag hade trott men till slut kom jag fram till campingen i Ugglarp. Här bodde jag också en natt för sex år sedan på min första långtur på cykel. Pratade lite med två tyskar på cykelsemester. Dom hade tänkt utnyttja allemansrätten och campa i naturen men hade bara sett sommarstugor än så länge. Vädret var bra för cykling, halvklart, inte för varmt, men inget regn.
Data: Distans - 98,77 km, Snittfart - 20,0 km/h. Tid på cykeln 4 tim och 52 minuter.
96-07-06 Lördag. Halvklart. Ugglarp – Överlida
Vaknade vid 7-tiden. Trampade iväg efter frukost. Det gick trögt med cyklingen. Dels var benen väldigt sega efter två långa dagar. Dels var vinden inte lika förmånlig och dels blev det backigare inåt landet. Jag vek av mot nordost innan Falkenberg och letade mig fram till Ullared. Där åt jag middag. Fortsatte sedan till Överlida. Vägen sista biten saknade vägrenar och var ganska trafikerad. Kom till campingen redan vid 4-tiden. Fick en liten stuga.
Data: Distans - 74,21 km, Snittfart - 19,0 km/h. Tid på cykeln 3 tim och 53 minuter.
96-07-07 Söndag. Halvklart. Överlida – Hindås
Min födelsedag. Sov gott i min lilla stuga i natt. På morgonen blev det den vanliga rutinen med frukost och packning. När jag hade lastat cykeln började det regna och jag cyklade iväg i regn, men det upphörde snart. Det blev en mycket backig dag men benen var mycket piggare. Jag rastade vid en camping utanför Skene och drack kaffe. Sista biten gick fint genom Storåns dalgång via Rävlanda till Hindås. Jag kom hem strax före tre. Hela resan blev 732 km på cykel + diverse båtresor.
Data: Distans - 66,03 km, Snittfart - 18,9 km/h. Tid på cykeln 3 tim och 29 minuter.

Några erfarenheter:

  • Nytt för i år var att jag använde engångs kontaktlinser som jag inte tog ut på hela tiden. Det fungerade utmärkt. Jag hade glasögon med i reserv men visste också att jag kunde gå in hos vilken optiker som helst och köpa nya linser om det skulle behövas.
  • Jag hade också monterat en svensk flagga på en hög böjlig stång bak på cykeln. Dels för att synas bättre men också för att det skulle se lite festligt ut och eventuellt inbjuda till kontakt. Jag har faktiskt en känsla av att jag pratade med fler människor än vanligt detta år. En nackdel är att man inte kan kliva av och på cykeln genom att slänga benet över pakethållaren som man är van vid, vilket resulterade i några mindre värdiga entréer.